Kässbohrer Ontwikkelingen op het gebied van Duurzaamheid voor Algemene ladingen en Koeltransport

10 januari 2024

Toonaangevende fabrikant van opleggers Kässbohrer, benadrukt het motto 'Samen naar de volgende 125 jaar', waarbij het belang van een breed ecosysteem van innovatie en partnerschappen wordt onderstreept om de oplegger industrie in de richting van duurzaamheid te bevorderen.

In 2023 heeft Kässbohrer bijgedragen aan de vooruitgang van duurzaamheid in algemeen vracht- en koeltransport door ontwikkelingen op het gebied van langere voertuigen en elektrificatie.

Uniek in zijn competentie in fabricage om aan de behoeften van alle logistieke sectoren te voldoen is Kässbohrer bevoegd om te voldoen aan alle unieke transitiebehoeften van zijn klanten naar duurzamer transport. Als leider in de intermodale sector met zijn bekroonde, ongeëvenaarde assortiment, zijn Kässbohrer's langere voertuigen SEC (Super Eco Combi) en intermodale combinaties op de weg sinds november 2022. Kässbohrer's E-Reefer, gelanceeerd in 2023 is een stap in de richting van het bevorderen van duurzaamheid in het koeltransport, gerealiseerd in samenwerking met BPW en Thermoking. Kässbohrer werkt actief samen met belanghebbenden om de elektrificatie van opleggers te bevorderen in het kader van tractieondersteuning voor vrachtwagens.

De ontwikkelingen van Kässbohrer's SEC omvatten de Mega Curtainsider Long Heavy Vehicle Combination met Code XLS K.SCS M DE en DOL XS 18. Kässbohrer heeft de dynamische wielbasis applicatie toegepast op de combinatie van 32,5-meter om het voertuig veilig te laten draaien in bestaande infrastructuur. Kässbohrer's Super Eco Combi streeft naar minder CO2-uitstoot en meer duurzaamheid in de sector van algemene ladingen. De combinatie is succesvol getest in Nederland gedurende 2023, waarbij de bevindingen worden besproken om het beleid te informeren.

Kässbohrer biedt langere en zwaardere containerchassisvoertuigen in Finland aan. Het robuuste Lightweight Container Chassis K.SHG L van Kässbohrer met een hogere laadcapaciteit waardoor het brandstofverbruik wordt verminderd met een licht chassisontwerp, wordt gecombineerd via een dolly die een A-dubbele combinatie bereikt. Kässbohrer heeft het chassis ontworpen om eenvoudig te manoeuvreren op bestaande wegen, het beste voorbeeld van ontwerp- en ingenieursexcellentie.

Om de overgang naar lagere koolstofemissies in de koelketen te ondersteunen, heeft Kässbohrer zijn reefer K.SRI geëlektrificeerd met een BPW ePower as in combinatie met een Thermoking-koelunit. De K.SRI F biedt al vele functies voor operationele efficiëntie en CO2 besparingen met zijn multi temperatuur transport, met de mogelijkheid van een scheidingswand en een dubbeldeks optie voor 66 europalletcapaciteit, aangevuld met elektrificatie.

De assen op het voertuig, het BPW-module, genereren energie uit de roterende beweging van het wiel, vergelijkbaar met een dynamo, en slaan het op in een batterij voor vraaggestuurde stroomvoorziening van de koelunit, die perfect samenwerkt met de Thermoking-koelunit. De combinatie van de topprestaties van de isolatie van de Kässbohrer-reefer, die al het brandstofverbruik verlaagt, en het BPW-Thermoking-systeem biedt de meest geoptimaliseerde optie op de markt.

De E-reefer verlaagt de CO2-voetafdruk door brandstof te besparen en maakt een vermindering van onderhoudskosten mogelijk, wat bijdraagt aan de efficiëntie en duurzaamheid van de operaties.

Formeel aangekondigd tijdens de Nufam Fair 2023 in Karlsruhe, blijft Kässbohrer de elektrificatie van opleggers bevorderen met zijn belanghebbende ZF. Met als doel tractieondersteuning te ontwikkelen voor vrachtwagens voor brandstofbesparing en reikwijdte-uitbreiding op geëlektrificeerde trucks, verbindt Kässbohrer zich ertoe zijn bewezen innovatievermogen en ingenieurscompetentie in te zetten om de technische integratie-uitdagingen van het nieuwe systeem veilig en efficiënt aan te pakken. Samen naar de volgende 125 jaar heeft Kässbohrer de oplegger technologie geavanceerd om het bedrijf van zijn klanten naar een hoger niveau te tillen, terwijl tegelijkertijd wordt ingegaan op de dringende uitdagingen in de branche.